Werkwijze bij consult
Wij werken volledig op afspraak. Dit is om te voorkomen dat u lang moet wachten in een overvolle wachtkamer. Veel dieren kunnen hier erg slecht tegen, wat erin resulteert dat het dier al gestrest is, voordat het bij ons op tafel staat. Ook kunnen wij op deze manier onze tijd efficiënter indelen.
Natuurlijk kan het voorkomen dat er tussendoor een spoedgeval wordt gemeld. Dan kan het zijn dat degene die een afspraak had, toch helaas iets langer zal moeten wachten. Wij merken gelukkig dat de meeste huisdiereigenaren hier begrip voor hebben. Als het uw dier was geweest die met spoed geholpen moest worden, zou u het immers ook fijn vinden als er meteen een dierenarts paraat staat. Komt u echter doordat er een spoedgeval tussendoor is gekomen, zelf in tijdsnood? Meld dit dan bij de assistente. Het is altijd mogelijk op dat moment ervoor te kiezen de afspraak te verzetten naar een ander tijdstip.
Tijdens het consult zal de dierenarts eerst wat algemene vragen stellen, afhankelijk van de reden waarom u komt. Via deze vragen probeert de dierenarts erachter te komen wat de precieze problemen zijn waar hij of zij zich op moet richten en wat voor onderzoeken er wellicht gedaan moeten worden. Hierna wordt uw dier grondig onderzocht. Het zal u opvallen, dat zelfs als u komt voor een enting en uw dier dus waarschijnlijk gewoon gezond is, er wel een algehele controle wordt verricht. Deze ‘check-up’ is niet alleen verplicht om uit te voeren voordat een dier geënt wordt, maar ook erg belangrijk. Een enting mag immers alleen gegeven worden als het dier helemaal gezond is.
Daarnaast worden er tijdens zo’n ‘check-up’ soms ook kleine afwijkingen gevonden die u als eigenaar niet eens waren opgevallen. Lang niet al deze afwijkingen zijn ernstig, ze hoeven vaak niet eens direct verder onderzocht of behandeld te worden, in de gaten houden is dan voldoende. Maar in sommige gevallen is verdere behandeling op korte termijn wel nodig om verergering te voorkomen. Dan is het goed dat deze afwijkingen op tijd ontdekt zijn, soms nog voordat het dier voor uw gevoel echte klachten heeft ontwikkeld. Dit draagt allemaal bij aan een langer en gezonder leven voor uw geliefde huisdier.
Wanneer uw dier klaar is, dan kunt u met uw dier doorlopen naar de balie. Hier ontvangt u eventuele medicijnen met uitleg en/of preventieve middelen en kunt u de behandeling afrekenen door middel van pinnen of contant geld.